WiB Marketing Management & Production

Ulkoistettu markkinointipäällikkö ja markkinoinnin ulkoistus eivät ole ihan sama asia

Henkilöstövuokraus on monilla toimialoilla vakiintunut tapa palkata lisähenkilökuntaa esimerkiksi kiireisiin sesonkiaikoihin, loma-aikojen tuuraukseen tai muihin tilapäistarpeisiin. Myös tuoreet aloittelevat yritykset hankkivat riskittömästi lisäkäsiä liiketoiminnan kasvaessa vuokrausmallilla. Silti vuokrattu ja ulkoistettu markkinointipäällikkö voi edelleen tuntua vieraalta ajatukselta.

 

Miten henkilöstövuokraus ylipäätään toimii? Vuokratyöntekijät työskentelevät asiakasyrityksissä omien työntekijöiden tapaan, mutta palkan tai työkorvauksen maksaa henkilöstövuokrausyritys. Asiakkaan ja vuokrausyhtiön väliset asiat määritellään kirjallisissa sopimuksissa. Työhön perehdyttämisestä ja työnohjauksesta vastaa kuitenkin aina asiakas, mutta työkorvaus maksetaan välittävän yrityksen kautta. 

 

Markkinoinnin alalla henkilöresurssien vuokraus on vielä aika uusi ilmiö. Toki markkinoinnin ulkoistamisesta on puhuttu jo pitkään, ja alan toimijat tarjoavat kiihtyvällä tahdilla markkinoinnin ulkoistuspalveluja. Mitä markkinoinnin ulkoistus tarkoittaa ja millaisille yrityksille se sopii? Ja miten ulkoistettu markkinointipäällikkö eroaa markkinointitoimistojen tarjoamasta ulkoistamispalvelusta.

 

Markkinoinnin ulkoistuksen ABC

Markkinoinnin ulkoistus on periaatteessa palveluiden ostamista markkinointitoimistolta. Asiakkaana voit ostaa kaikki tarvitsemasi markkinoinnin palvelut kumppaneilta ja et välttämättä tarvitse omaa markkinointihenkilöä tai -osaamista. Tähän malliin liittyy tiettyjä haasteita: kuka analysoi ja kehittää markkinointia liiketoiminnan näkökulmasta ja miten markkinoinnin ja myynnin yhteistyö saadaan toimimaan saumattomasti. Myös yhteistyön ketteryys ja nopeus voivat olla kipupisteitä.

 

Koko markkinoinnin ulkoistamisen sijaan toimistolle yleensä ulkoistetaan markkinoinnin eri osa-alueita, kuten strateginen suunnittelu, graafinen suunnittelu, sisällöntuotanto, sosiaalinen media, Google-markkinointi tai markkinoinnin seuranta ja analytiikka. Ulkoistuksen laajuudesta riippuen toimiston asiakastiimiin kuuluu eri osa-alueiden asiantuntijoita sekä asiakasvastaava, jolloin asiakkuudesta vastaavan tiimin koko on helpostikin 3-5 henkilöä. Markkinointikumppanin palkkakulut ja muut liiketoiminnan kustannukset siirtyvät vääjäämättä asiakashintoihin, joten palveluiden ostaminen isolta markkinointikumppanilta ei ole kovin edullista, eikä edes aina mahdollista pienen markkinointibudjetin yrityksille.

 

Onnistunut markkinoinnin ulkoistus edellyttää aina asiakkaan puolelta osaavaa johtoa, joka asettaa tavoitteet sekä ohjaa ja analysoi markkinoinnin kehittämistä, sillä ulkoistettu markkinointikumppani ei koskaan pääse yrityksen sisäkehälle, liiketoiminnan ytimeen.

 

Mikä on vuokramarkkinointipäällikkö?

Toisin kuin ulkoistettu markkinointitiimi vuokramarkkinointipäällikkö ottaa vastuun yrityksen markkinoinnin suunnittelusta, toteuttamisesta ja kehittämisestä sovitussa laajuudessa. Isoin ero on  toimintamallissa, sillä vuokramarkkinointipäällikkö on yritykselle dedikoitu osaaja, joka työskentelee osana tiimiä, kuten oma palkattu työntekijä. Jos projekteissa on tarvetta markkinoinnin tietyn osa-alueen syväosaamiselle, vuokramarkkinointipäällikkö voi hyödyntää WIB:n verkoston muiden markkinoinnin asiantuntijoiden laajaa erikoisosaamista. Ulkoistettu markkinointipäällikkö voi olla koko- tai osapäiväinen resurssi, ja hänen työnkuvansa määritellään aina asiakastarpeen mukaan. Hän voi olla esimerkiksi sosiaalisen median kanavista vastaava someammattilainen, monipuolinen sisällöntuottaja, yrityksesi kasvua liidaava digimarkkinoinnin osaaja tai markkinoinnin generalisti, joka suunnittelee, toteuttaa ja seuraa markkinointia strategian tavoitteiden mukaisesti.

Suurin osa WiB:n osaajaverkoston ammattilaisista työskentelee markkinoinnin freelancereina, mutta listoilta löytyy myös työnhakijoita.

 

Miten vuokraat WiB-markkinointiresurssin ja mitä vuokraus maksaa?

WiB:n Vuokraa markkinointipäällikkö -palvelulla saat yrityksellesi kokeneen markkinoinnin ammattilaisen joustavasti ja tarpeesi mukaan. Malli on tehokas, sillä maksat vai todellisesta työajasta ilman työvälinekustannuksia, koulutuskuluja, yllättäviä sairauskuluja tai muita työntekijän sivukuluja. Vuokraresurssi sopii hyvin yrityksille, joille ei ole tarvetta kokoaikaiselle markkinointihenkilölle, tai yritys tarvitsee lisäkäsiä markkinointiin jatkuvasti tai projektiluonteisesti. 

Yhteistyö alkaa 
yhteydenotostasi. Ensimmäisessä palaverissa kartoitamme tarpeesi, jonka jälkeen saat tarjouksen sekä ehdotuksia sopivista freelancereista. Seuraavassa vaiheessa pääset haastattelemaan valitsemiasi ehdokkaita. WiB:n markkinointiresurssien hakupalvelu on asiakkaalle maksuton.

Markkinointipäällikön saat kauttamme alk. 69 €/h alv 0 %. Kokemuksemme mukaan pääset hyvin alkuun panostamalla 20-30 h/kk markkinointiin esimerkiksi silloin, kun haluat ulkoistaa sisällöntuotantoa sekä somekanavien ja verkkosivuston ylläpitoa.

 

Markkinointipäällikön vuokraus osana rekrytointiprosessia

Markkinointipäällikön vuokraus voi olla myös välivaihe ennen rekrytoinnin käynnistämistä. Palvelun avulla voit varmistaa henkilön sopivuuden yrityksellesi.

 

Tutustu Vuokraa markkinointipäällikkö -palveluun
Lue, 
mitä asiakkaamme sanovat meistä 

 

Jaa tämä artikkeli: