WiB Marketing Management & Production

Markkinoinnin ainoa tehtävä on kasvattaa myyntiä

Yhä tänäkin päivänä näkee organisaatioita, joissa markkinointi on siiloutunut erilleen myynnistä päivittäisessä tekemisessä, ja joudutaan menemään jopa liiketoimintastrategian tasolle saakka, ennen kuin myynnille ja markkinoille löytyy jokin yhteinen nimittäjä. Mutta konkreettinen päivittäinen toiminta – millä tavoitamme tuotteistamme tai palveluistamme kiinnostuneet asiakkaat, miten varmistamme, että nykyasiakkaat pysyvät asiakkainamme myös jatkossa, miten kasvatamme tunnettuutta ja sitä kautta myyntiä lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä – ovat niitä asioita, joita myynnin ja markkinoinnin kannattaisi tehdä mieluummin yhdessä kuin erillään.

Luottamus, yhteiset tavoitteet ja avoin viestintä luovat hedelmällisen maaperän myynnin ja markkinoinnin yhteistyölle

Sekä myynnin että markkinoinnin osaaminen ja ymmärrys asiakkaista rakentaa vankkaa pohjaa kasvutavoitteille, kunhan voimat osataan yhdistää ja hyödyntää tehokkaasti. Tyypillisesti myyjät tuntevat nykyasiakkaiden haasteet ja kipupisteet parhaiten, ovathan he asiakkaiden kanssa tekemisissä jatkuvasti. Markkinoinnilla puolestaan saattaa olla myyntiä laajempaa näkemystä, esimerkiksi markkinatutkimuksen kautta, mitkä segmentit ja uudet kohderyhmät voisivat olla tulevaisuuden asiakkaita, kun viesti ja valitut kanavat segmenttien tavoittamiseen ovat oikeat.

Luottamuksen rakentaminen on keskeistä, kun tehokas yhteistyö myynnin ja markkinoinnin välillä on tavoitteena. Luottamus auttaa saavuttamaan parempia tuloksia, kuten vaikkapa sitä kasvua, ja luomaan pitkäaikaisia asiakassuhteita. Tässä on muutamia tapoja, joilla markkinoijat voivat rakentaa luottamusta myyjien kanssa:

  1. Yhteiset tavoitteet


    Alusta asti on tärkeää, että markkinointi ja myynti asettavat yhteisiä tavoitteita ja sitoutuvat niihin yhdessä. Kun molemmat osapuolet jakavat yhteisen päämäärän, se edistää hedelmällistä yhteistyötä.

  2. Avoin viestintä


    Markkinoinnin ja myynnin kannattaa jakaa tietoa keskenään säännöllisesti. Tieto markkinointikampanjoista, uusista liideistä ja markkinointistrategiasta on arvokasta myyjille. Markkinoinnin puolestaan kannattaa kerätä ahkerasti tietoa myynniltä eri segmenttien asiakkaista, heidän haasteistaan ja ja tavoitteistaan, jotta se osaa rakentaa viestin kohderyhmää puhuttelevaksi. 

  3. Ymmärrys ja tuki

    Markkinoijan kannattaa pitää huoli, että myynti ymmärtää markkinoinnin tekemistä ja tavoitteita. Säännölliset läpikäynnit niin markkinointistrategian kuin taktisen tekemisen osalta maksaa aina vaivan. Kun myyjät ymmärtävät, miten markkinointi tukee heidän pyrkimyksiään, he voivat paremmin hyödyntää markkinointiviestejä ja markkinoinnin tuottamia aktiviteetteja.

  4. Markkinan tuntemus

    Markkinoinnilla on yleensä myyntiä laajempi näkökulma eri kohderyhmiin, sillä markkinointi usein tekee esimerkiksi tutkimuksia ja analyysejä. Jakamalla tietoa uusista, potentiaalisista asiakaskohderyhmistä ja heidän tarpeistaan myynnille, markkinointi tukee myyntiä esimerkiksi kasvutavoitteiden saavuttamisessa.

  5. Tulosten seuranta ja mittaus

    Markkinointikampanjoiden ja liidien tehokkuutta on modernin digimarkkinoinnin aikana helppoa mitata ja todentaa. Kun myyjät näkevät selkeät tulokset ja tuoton investoinnista, se tyypillisesti herättää luottamusta markkinointistrategian toimivuuteen sekä markkinoinnin lisäarvoon.

  6. Kokemusten jakaminen

    Asiakasreferenssit ja onnistumistarinat ovat yksi tehokkaimpia sisältömarkkinoinnin keinoja, joilla vakuuttaa uusia potentiaalisia asiakkaita yrityksen tuotteiden tai ratkaisujen toimivuudesta ja lisäarvosta. Tyypillisesti tarinat syntyvät myynnin ja markkinoinnin yhteispelinä, mikä vahvistaa yhteistyötä ja tuo konkreettista arvoa liiketoiminnalle.

Toimiva yhteistyö markkinoinnin ja myynnin välillä on ehdottomasti voimavara silloin, kun se perustuu yhteneväisiin tavoitteisiin, luottamukseen ja avoimeen kommunikaatioon. Myynnin ainoa tehtävä on kasvattaa liiketoimintaa mahdollisimman kannattavasti. Markkinoinnin tavoite on lopulta täysin sama.

Jaa tämä artikkeli: