WiB Marketing Management & Production

Google Ads – tekoäly mullistaa maksettua mainontaa

Tekoäly on kehittynyt viime vuosina hurjaa vauhtia, ja se on mullistanut myös maksetun mainonnan. Google Ads on yksi niistä mainosalustoista, jotka ovat ottaneet tekoälyn käyttöönsä merkittävässä mittakaavassa.

 

Tekoälyyn perustuvat ominaisuudet Google Adsissa tarjoavat yrityksille uusia mahdollisuuksia tavoittaa kohdeyleisöään ja parantaa mainoskampanjoidensa tehokkuutta.

 

Esimerkiksi tekoälyyn perustuvat Smart Bidding -hintatarjousominaisuudet auttavat yrityksiä saamaan mainoksilleen vaikkapa enemmän konversioita, paremman ROAS:n (return on ad spend) tai halvemman CPA-hinnan (cost per acquisition).

 

Tekoälyominaisuuksien hyödyntäminen vaatii kuitenkin asiantuntemusta, sillä muutokset ovat jatkuvia. Tekoäly on kehitysvaiheessa, ja se muuttaa myös maksetun mainonnan luonnetta. Jotta mainonta pysyy tehokkaana ja kannattavana, on tärkeää pysyä ajan hermolla ja tekoälyn kehityksessä mukana.

Miten tekoäly näkyy Google-mainonnassa

Miten tekoäly näkyy Google Ads -mainonnassa?

Google Adsin AI-tehostetut mainokset ovat verkossa julkaistavia mainoksia, jotka käyttävät tekoälyä (AI) parantamaan niiden tehokkuutta ja tarkkuutta. AI-tehostetut mainokset hyödyntävät erilaisia tekoälytekniikoita, kuten koneoppimista ja luonnollisen kielen käsittelyä mainosten luomiseen, kohdentamiseen ja optimointiin.

 

Tässä on listattuna muutamia Google Adsin kampanjamuotoja ja ominaisuuksia, jotka hyödyntävät tekoälyä:

  • Smart bidding: Tämä ominaisuus käyttää koneoppimista asettamaan automaattisesti optimaalisen tarjouksen jokaiselle huutokaupalle tavoitteiden ja käyttäjän haun kontekstin perusteella. Smart Bidding -hintatarjoustrategia voi auttaa mainostajaa maksimoimaan konversiot, tulot tai mainoskulujen tuoton (ROAS), samalla kun se säästää aikaa ja resursseja.

  • Broad match (laajat avainsanat): Tämä avainsanajoukon vastaavuusehto sallii mainostesi näkyä hauille, jotka ovat relevantteja avainsanoillesi, vaikka ne eivät olisi eksakteja vastineita. Laaja haku voi auttaa sinua tavoittamaan enemmän potentiaalisia asiakkaita, löytämään uusia mahdollisuuksia ja lisäämään konversioita.

  • Responsive search ads (responsiiviset hakumainokset): Nämä mainokset luovat automaattisesti parhaan yhdistelmän otsikoita ja kuvauksia jokaisen käyttäjän hakua varten antamiesi aineistojen pohjalta. Responsiiviset mainokset voivat auttaa sinua luomaan relevantimpia ja personoidumpia mainoksia, parantamaan mainostesi suorituskykyä ja tehostaa mainoshallintaasi.

  • Performance Max -kampanjat: Nämä kampanjat käyttävät tekoälyä mainostesi julkaisuun kaikissa Googlen verkostoissa, mukaan lukien Search, Display, YouTube, Gmail ja Discover. Kyseiset kampanjat voivat auttaa sinua esimerkiksi löytämään uusia asiakkaita ja lisäämään konversioita.

Google Adsin kehitys kohti AI-tehostettuja mainoksia

Google Ads on käyttänyt tekoälyä (AI) mainosalustallaan jo yli vuosikymmenen ajan, joten ihan täysin uudesta asiasta ei ole kyse. Nyt tekoäly on kuitenkin ottanut isompia harppauksia viime vuosina, jolloin on tullut yhä tärkeämmäksi tiedostaa miten se toimii ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa.

 

Tässä on kuvailtuna miten Google ja sen käyttämät tekoälyominaisuudet ovat kehittyneet vuosien varrella:

  • Vuonna 2015 Google julkisti edistyksellisen AI-algoritminsä RankBrainin, joka paransi merkittävästi hakusanojen ymmärtämistä .

  • Vuonna 2017 Google esitteli Performance Max -kampanjat, jotka ovat täysin AI-käyttöisiä kampanjoita.

  • Vuonna 2023 Google ilmoitti uusista AI-tehostetuista työkaluista, jotka parantavat hakutulosmainosten tehokkuutta ja säästävät aikaa. Näitä työkaluja ovat esimerkiksi tekoälyn käyttämä automaattinen mainoskomponenttien luominen.

  • Vuonna 2023 Google myös lanseerasi Search Generative Experiencen (SGE), joka on Search Labsissa sijaitseva beta-version kokeilu. Se hyödyntää generatiivista tekoälyä, jonka tarkoitus on luoda käyttäjäystävällisempi hakukokemus. ( ominaisuus on tällä hetkellä käytössä USA:ssa, Intiassa ja Japanissa)

Niin tekoäly kuin Google kehittyvät ja parantuvat koko ajan, ja tämä kehitys jatkuu tulevaisuudessa entistä nopeampana.

Onko Googlen tekoälyllä tehostetut mainokset kustannustehokkaampia kuin muut mainostyypit?

Googlen tekoälyllä tehostetut mainokset voivat olla kustannustehokkaampia kuin muut mainostyypit, mutta tämä toki riippuu useista tekijöistä, kuten toimialasta, budjetista, tavoitteista ja kilpailusta.

 

Google väittää, että tekoälyä hyödyntävät kampanjat, kuten Performance Max, tyypillisesti tuottavat 18% enemmän konversioita samalla hinnalla kuin mitä perinteiset kampanjat tuottaisivat. Tämä tarkoittaa, että AI-pohjaiset mainokset voivat johtaa myös parempiin kaupallisiiin tuloksiin.

 

On kuitenkin syytä huomata, että AI-tehostettujen mainosten käyttöön liittyy myös haasteita. Ne voivat optimoitua väärin esimerkiksi epärelevanteille konversioille ja tavoitteille, tai ne voivat poiketa brändin äänestä ja strategiasta, sillä manuaalinen mainosten hallinta usein puuttuu tai ainakin vähenee tekoälyä hyödyntävistä kampanjoista.

AI-tehostettujen Google Ads mainosten käyttö vaatii asiantuntijuutta

Kuten aikaisemmin kerroin, Google Adsin tekoälyä hyödyntävät mainokset tarjoavat useita etuja, kuten ajan ja kustannusten säästöä sekä personoidumpia mainoksia. On kuitenkin tärkeää tunnistaa AI-tehostettujen mainosten olennaiset kulmakivet ja myös mahdolliset haitat.

  • Datan laatu: Tekoäly pohjautuu sen saamaan dataan. Mikäli kerätty data on epärelevanttia tai sitä ei ole tarpeeksi, ei tekoäly pysty muodostamaan järkeviä tavoitteita kampanjoille, ja näin ollen tulokset eivät myöskään ole hyviä. Kannattaa siis huomioida, että kerätty data on relevanttia, ajantasaista ja sitä on tarpeeksi ennen kuin AI-työkaluja otetaan käyttöön.

  • Tietosuoja: AI-tehostetut mainokset perustuvat kuluttajatietojen keräämiseen ja tutkimiseen räätälöityjen ja relevanttien mainosten luomiseksi. On siis ensiarvoisen tärkeä muistaa, että tietosuojaan ja -turvallisuuteen liittyvät asiat, kuten GDPR ja evästeasetukset ovat ajantasalla, ennen kuin AI-tehostettuja mainoksia käytetään.

  • Brändin johdonmukaisuus: AI-generoidut mainokset eivät välttämättä aina synkronoi mainostajan brändin äänen ja strategian kanssa, mikä voi johtaa mainoksiin, jotka poikkeavat brändin identiteetistä tai kampanjoiden perimmäisistä tavoitteista. Mainostajat saattavat joutua luopumaan viestin lopullisesta hallinnasta.

Nämä ovat muutama olennainen seikka otettavaksi huomioon AI-tehostettujen Google Ads-mainosten käyttämisessä. Onkin tärkeää arvioida omat resurssit, tavoitteet, budjetti, toimiala ja kilpailijat ennen päätöstä, käytetäänkö AI-tehostettuja mainoksia vai ei.

 

Esimerkiksi, jos yrityksesi haluaa saavuttaa mahdollisimman paljon konversioita mahdollisimman pienellä vaivalla, AI-mainokset voivat olla hyvä vaihtoehto. Jos taas yrityksesi toimii vaikkapa toimialalla, jossa on ensisijaisen tärkeää varmistaa selkeä ja johdonmukainen viestintä , AI-mainokset eivät välttämättä ole oikea valinta.

Onko yrityksesi valmis tekoälyn tuomaan muutokseen?

Google Ads mainonta on yhä vaativampaa jatkuvan muutoksen ja tekoälyn käytön lisääntymisen vuoksi. Entistäkin suositeltavampaa on käyttää Google-asiantuntijan apua suunniteltaessa kampanjoita, sillä vaihtoehtojen lisääntyessä on vaikeampi tehdä oikeita ratkaisuja mainonnan suhteen. Tekoälyyn ja Google Adsin muutoksiin perehtynyt asiantuntija auttaa yritystäsi mm:

  • Hyödyntämään Google Adsin uusia tekoälyominaisuuksia 

  • Arvioimaan, mitkä ominaisuudet sopivat juuri sinun yrityksellesi ja miten niitä kannattaa käyttää

  • Pysymään ajan tasalla jatkuvassa muutoksessa

  • Säästämään aikaa, parantamaan suorituskykyä ja tavoittamaan uusia asiakkaita

AI-tehostettujen Google-mainosten saapuminen merkitsee uutta aikakautta digitaalisessa markkinoinnissa. AI mullistaa digitaalisen mainonnan yhdistämällä ihmisen kekseliäisyyden ja AI:n kapasiteetin. Onko sinun yrityksesi valmis tekoälyn aikakauteen?

Heta Peltonen WiB:n Google-asiantuntija

Olen Heta Peltonen, digimarkkinoinnin asiantuntija. Erityisosaamiseeni kuuluu Google Ads -mainonta sekä digimarkkinoinnin data & analytiikkaratkaisut.

 

Kehittyvät digitaaliset mahdollisuudet kiehtovat minua. Päivitän digi- ja teknologiaosaamistani jatkuvasti, jotta voin tarjota digitaalisen markkinoinnin palveluita tuloksellisella otteella.

Jaa tämä artikkeli: