WiB Marketing Management & Production

Älä jätä markkinointia, matalasuhdanteessakaan

Älä jätä markkinointia, matalasuhdan-teessakaan

Talouden matalasuhdanteessa yritysjohto joutuu usein pohtimaan, miten sopeuttaa toimintoja haastavana aikana, ja kenties miettimään myös vaihtoehtoja, mistä karsia kustannuksia. Valitettavasti markkinointipanostukset – niin budjetti kuin henkilöresurssit – ovat usein listan kärjessä kun kustannussäästöjä suunnitellaan.

Markkinoinnista säästäminen voi kuitenkin olla kohtalokas virhe, jota ei kannata tehdä matalasuhdanteessakaan. Alla on muutamia näkökulmia, joita suosittelemme yritysjohdon punnitsemaan tarkkaan ennen leikkaamista markkinointiresursseista:

  1. Mahdollisuudet uusien asiakkaiden hankkimiseen

    Matalasuhdanteessa monet kilpailijat saattavat vetäytyä markkinoilta, joko toimintojen supistuessa tai toiminnan kokonaan loppuessa, mikä jättää tilaa ja kysyntää muille markkinalla toimiville yrityksille. Markkinoinnilla on olennainen rooli ja keinot tavoittaa uusia asiakkaita tehokkaasti, mikä luo myyntimahdollisuuksia ja uutta liiketoimintaa. Kun kilpailu vähenee, uusia asiakkaita on luonnollisesti helpompi saada kunhan he tietävät yrityksesi ja sen tarjooman olemassa olosta.

  2. Olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpitäminen

    Matalasuhdanteessa kilpailu voi toisaalta myös kiristyä, sillä asiakkailla voi haastavina aikoina yhtälailla olla tarve tarkastella kustannuksia kriittisesti, jolloin he ovat entistäkin hintatietoisempia ja tekevät vertailua. Säännöllinen markkinointi auttaa pitämään yhteyttä olemassa oleviin asiakkaisiin ja muistuttamaan heitä, miksi valitsivat juuri sinun yrityksesi tuotteet tai palvelut. Jos säästät markkinoinnista, saatat menettää asiakkaita kilpailijoille, ja heidän palauttaminen myöhemmin voi olla kallista.

  3. Pitkän aikavälin kilpailuetu

    Jatkamalla markkinointipanostuksia matalasuhdanteessa voit saavuttaa kilpailuetua suhteessa niihin yrityksiin, jotka säästävät markkinoinnista. Kun talous alkaa toipua, olet paremmassa asemassa houkuttelemaan uusia asiakkaita ja kasvattamaan liiketoimintaasi.

  4. Brändin vahvistaminen ja menestyminen markkinalla

    Kannattaa muistaa, että matalasuhdanne ei koskaan ole pysyvä tila, ja yritysten on pidettävä mielessään pitkän aikavälin menestyksekäs liiketoiminta. Markkinointi on avain brändin vahvistamiseen sekä siihen, että brändi pysyy asiakkaiden mielissä. Säästämällä markkinoinnista saatat menettää brändin tunnettuutta ja arvoa, joka voi olla vaikea palauttaa, kun talous kääntyy nousuun.

  5. Markkinatutkimus ja reagointikyky

    Markkinointi tarjoaa myös mahdollisuuksia seurata markkinamuutoksia ja asiakkaiden tarpeita. Matalasuhdanteessa voit oppia, miten sopeuttaa tuote- ja palveluvalikoimaa vastaamaan muuttuviin olosuhteisiin. Helpoin tapa pysyä kärryillä markkinan muutoksista on toteuttaa markkinatutkimus, joka on markkinoinnille business as usual. Ilman markkinointia et välttämättä ole tietoinen markkinoiden dynamiikasta, mikä voi johtaa vääriin päätöksiin ja liikevaihdon menetykseen.

Mukauta ja kohdista markkinointisi paremmin, leikkaamisen sijaan

Kulunut lause ”markkinointi on investointi, ei kulu” pitää nykyaikana kutinsa enemmän kuin koskaan: oikein tehdyt investoinnit markkinointiin ovat aina strategisia, liiketoiminnan tarpeesta lähteviä, ja ne tuottavat niin lyhyen kuin pitkän aikavälin hyötyjä.

Sen sijaan, että leikkaat markkinointibudjettia matalasuhdanteessa, harkitse, miten voit mukauttaa strategiaasi ja kohdistaa resurssejasi tehokkaammin. Markkinoinnista tinkiminen voi näyttää säästöiltä lyhyellä tähtäimellä, mutta se voi maksaa yrityksellesi kalliisti pitkällä aikavälillä. Kun yritysjohto ymmärtää markkinoinnin strategisena investointina suhdanteesta riippumatta, se varmistaa, että brändi pysyy vahvana ja liiketoiminta valmiina hyödyntämään mahdollisuuksia, kun talous kääntyy nousuun.

Suhdanteiden ja liiketoiminnan mukaan joustavat markkinointiresurssit

Kun yrityksessä mietitään panostuksia ja erityisesti tekijäresursseja markkinointiin, kuulemme usein tuskailtavan, että palkkaaminen on riski, tai että tekemistä ei ole jatkuvasti niin paljon, että kannattaisi palkata ketään.

Onneksi nykyään markkinoilla on joustavia ratkaisuja resursoida markkinoinnin tehtäviä tarpeen mukaan – sitä varten kannattaa hyödyntää freelancer-palveluita kuten WiB:n Vuokraa markkinointipäällikkö -palvelu. Yritys saa dedikoidun osaajan, joka tekee töitä palkkalistoilla olevan ”oman” henkilön tapaan, mutta sellaisella mitoituksella kuin kulloinkin on tarvetta. Mikäli yrityksessänne tunnistetaan tarve joustavalle markkinoinnin tekijälle, keskustelemme mielellämme tarpeistanne lisää.

Jaa tämä artikkeli: