WiB Women in Black

Vuokramarkkinointipäällikkö vai ulkoistettu markkinointitiimi? Vai molemmat?

Vuokramarkkinointipäällikkö ei ole ihan sama palvelu kuin markkinointitoimistojen tarjoama ulkoistettu markkinointipäällikkö palveluna. Mikä on näiden kahden palvelun merkittävin ero? 

 

Vuokramarkkinointipäällikkö on yrityksesi oma markkinointihenkilö, jolle et kuitenkaan maksa palkkaa vaan tuntikorvauksen sovitusta työajasta tai -tehtävistä. Sopimus tehdään siis kahden yrityksen välillä.

 

Yksi olennainen ero löytyy yrityksen omista markkinointiresursseista – tai oikeastaan niiden puuttumisesta. Tuloksellisuus vaatii toimivan markkinointistrategian rakentamista, suunnittelua, aktiviteettien toteuttamista ja analysointia, sekä tiivistä sisäistä yhteistyötä johdon, tuotevastaavien ja myynnin kanssa.
Vuokramarkkinointipäällikkö eli markkinoinnin freelancer työskentelee osana asiakkaan tiimiä ja oppii tuntemaan liiketoiminnan, tuotteet ja palvelut. Sen sijaan markkinointitoimistojen ulkoistuspalvelu vaatii yleensä asiakkaalta markkinoinnin osaamista, jotta ulkoistuspalvelua osataan ostaa oikein. Siis asiakkaan puolelta ammattilaisen, joka budjetoi, suunnittelee ja liidaa yhteistyötä strategisten tavoitteiden pohjalta sekä koordinoi ja viestii sisäisesti – ja voi reagoida nopeasti muutoksiin.

 

Tässä yksi  konkreettinen esimerkki siitä, miten markkinoinnin ostaminen kumppanilta voi epäonnistua sisäisen osaamisen puutteen vuoksi. Asiakkaalle on myyty Google-mainontaa ilman selkeitä tavoitteita ja jatkuvaa kampanjoiden optimointia. Hakutermit määritellään alussa asiakkaan kanssa, mutta laskeutumissivun sisällön laatu tai rakenne käytännössä vesittää tehokkuuden – ja tuloksia ei saada. Valitettavan tuttu tilanne minulle ja monelle muulle markkinoinnin asiantuntijalle.

Esimerkkitilanteita, joihin vuokramarkkinointipäällikkö on hyvä vaihtoehto:

  1. Tilapäinen tarve: Tarvitset markkinointihenkilön vanhempainvapaan, sairausloman tai muun tilapäisen poissaolon paikkaamiseen.
  2.  Osa-aikainen tarve: Töitä ei ole tarjolla kokoaikaiselle tekijälle ja oma aikasi tai osaamisesi ei riitä tuloksellisen markkinoinnin suunnitteluun ja tekemiseen. Tai kausivaihtelujen vuoksi kokoaikaisen työntekijän palkkaaminen ei ole vaihtoehto.
  3. Strateginen tarve: Tarvitset osaajan, joka sitoutuu pitkäjänteiseen markkinoinnin kehittämiseen, brändin rakentamiseen ja sisäiseen koordinointiin – toisin sanoen ottaa kokonaisvaltaisen vastuun markkinoinnista ja sen kehittämisestä.
  4. Sisäinen koordinointi ja yhteistyö: Markkinoinnin tulisi olla tänä päivänä keskeinen strateginen toiminto, ei tukifunktio. Tuloksellinen markkinointi vaatii omaa markkinointiosaamista, yhteistyötä yrityksen sisällä sekä tulosten pohjalta markkinoinnin jatkuvaa kehittämistä ja budjetin hallintaa. Tässä tilanteessa yksi henkilö yleensä toimii tiimipohjaista ulkoistusratkaisua paremmin, ja osaamista voidaan täydentää eri osa-alueiden kumppaneilla tai freelancereilla.

Vuokramarkkinointipäällikkö – toimintamalli ja kustannukset

WiBin vuokramarkkinointipäällikkömallissa markkinoinnin freelancer työskentelee oman markkinointipäällikön tapaan yrityksessä sovitussa laajuudessa joko ainoana resurssina tai oman tiimin apuna tarpeen mukaan, esim. sisällöntuottajana, graafikkona, somemanagerina tai tapahtumavastaavana.

 

Osa-aikainen vuokramarkkinointipäällikkö sopii erityisesti yrityksille, joilla ei ole tarvetta kokoaikaiselle osaajalle. Tällaisia yrityksiä ovat mm. startupit, kasvuyritykset ja pienemmät pk-yritykset. Yhteistyön perustana voi olla joko sovittu tuntimäärä tai sovitut aktiviteetit kuukaudessa. Freelancer käyttää omia työvälineitä, ja maksat vain todellisesta työajasta sovitun kk-budjetin mukaisesti. Kuukausikorvaus määräytyy markkinoinnin freelancerin kokemuksen ja osaamisen, sopimuksen laajuuden sekä asiakkaan vaatimustason mukaan.


Työn sisältö  voi olla moninaista, mutta tyypillisesti markkinoinnin generalisti suunnittelee, toteuttaa ja seuraa markkinointia. Monilla WiBin generalisteista on laaja-alainen hands-on-osaaminen, kuten sisällöntuotanto, sosiaalinen media (orgaaninen ja maksettu), verkkosivustopäivitykset, uutiskirjeiden tuottaminen, videoiden ja kuvien muokkaus sekä digimarkkinoinnin perusosaaminen.

 

Yhteistyön aloitus on helppoa. Ota yhteyttä – aikataulutetaan maksuton kartoituspalaveri. Palaverissa käydään läpi tarkka tarpeesi, hinnoittelun perusta ja muut toiveesi. Saat ehdotuksia sopivista tekijöistä ja voit aloittaa yhteistyön vaikka heti joustavalla sopimuksella, ei määräaikaisuuksia. Maksat vain sovituista tunneista, ei piilokuluja. Vuokramarkkinointipäällikkö perehtyy liiketoimintaasi, suunnittelee ja tutustuu koko tiimiisi. Hän oppii viestimään palveluistasi ja tuotteistasi – pian myös kehittää markkinointiasi analysoimalla tuloksia. Tekijä ei vaihdu, ja freelancer sulautuu osaksi tiimiäsi. Ja markkinointisi rokkaa!

 

WiB-verkostossa on myös paljon erikoisosaamista, kuten verkkosivustokehittäjiä, graafisia suunnittelijoita ja Google-spesialisteja. Aina tarvittaessa markkinointipäällikkösi voi hyödyntää verkostomme erikoisosaamista, esimerkiksi verkkosivuston kehittämisprojektiin, Google Ads -mainontaan tai visuaaliseen suunnitteluun.

Aloitetaanko yhteistyö?

Jaa tämä artikkeli: