Hakukonemarkkinointi on orgaanista ja maksettua näkyvyyttä hakukoneissa halutuilla hakukriteereillä. Jopa 89% sinunkin yrityksesi potentiaalisista asiakkaista aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen hakukoneesta*. Mikäli et huolehdi yrityksesi hakukonenäkyvyydestä, on tarjoomasi käytännössä näkymätön sen kohderyhmälle. Google on ylivoimaisesti käytetyin hakukone ja kilpailu Googlessa on kovaa. Näkyvyyden, löydettävyyden ja kampanjoiden optimointi sekä tuloksellinen johtaminen kysyvät tekijältään niin hakusanamainonnan kuin kohdesivuston hakukoneoptimoinnin osaamista. *Lähde: Fleishman-Hillard

Mitä on hakukonemarkkinointi? 

Me tulemme avuksesi ja tuotamme yrityksellesi hakukonemarkkinointia, joka tuo tuloksia.
Ota meihin yhteyttä tai varaa suoraan yhteydenottolomakkeella vartin etätapaaminen,
keskustellaan tilanteestasi lisää!

asiakkaitamme

autamme yritystäsi google ads -kampanjoiden perustamisessa ja optimoinnissa:

Kartoitamme kanssasi lähtötilanteen: tuotteet ja palvelut, asiakkaat ja kilpailijat

Rakennamme kampanjat: Google Ads sekä kohdesivuston analytiikka

Määrittelemme kanssasi hakutermit 

Hakusanamarkkinointi on käytännössä Googlessa näkyvää hakukonemainontaa. Mainos tulee näkyviin, kun kirjoitat hakukenttään avainsanan tai -sanoja, joilla mainos on määritelty käynnistymään. Menestyksekäs kampanjointi Googlessa vaatii kohderyhmän tuntemista, hyvän tuotteen ja oikean viestin sekä ymmärrystä siitä, miten Google mainosalustana toimii.

Google Adsin suurin erottava tekijä muuhun digitaaliseen mainontaan on sen kohdennettavuudessa: mainoksesi näkyy vain kun tarjoamaasi tuotetta, palvelua tai ratkaisua etsitään valittuja hakukriteereitä käyttäen. Voit myös estää mainosbudjetin kulumisen vääränlaiseen liikenteeseen määrittelemällä negatiivisia hakutermejä jotka liittyvät tarjoomaasi, mutta jotka eivät johda hankintapäätökseen juuri sinun yrityksesi tuotteesta tai palvelusta. Voit esimerkiksi sulkea pois hakutermin "ilmainen", jolloin ilmaista tuotetta tai palvelua hakevat eivät kuluta mainosbudjettiasi klikkaamalla sivustollesi, mikäli tuotteesi tai tuottamasi palvelu ei ole ilmainen. Hakusanamarkkinoinnista kertyvän datan avulla voit lisäksi jatkuvasti optimoida kampanjaasi vielä parempiin tuloksiin mutu-tuntuman sijaan.

Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on viimeisen 20 vuoden aikana muuttunut merkittävästi johtuen siitä, että kaikenlaiseen tietoon on digitaalisesti helppo päästä käsiksi ja sitä on tarjolla helposti käytettävässä muodossa. Ostaja on mobiili- ja muilla päätelaitteillaan jatkuvasti yhteydessä internetiin ja kohdatessaan ongelman, haasteen tai halun ostaa jotakin, hän lähtee etsimään ratkaisua verkosta - käytännössä lähes aina hakukoneesta. Hän on usein myös kiireinen ja kärsimätön: halutun tiedon pitää löytyä heti, sen pitää olla helpossa, ymmärrettävässä ja houkuttelevassa muodossa ja sen pitää olla luotettavaa.

Tänä päivänä ostopäätökset tapahtuvat valtaosin verkosta löytyvän tiedon perusteella (vrt. esimerkiksi kivijalkakaupan myyjän jakama tieto, tai btob-myyjän myyntikäynnin esityksissään jakama tieto). Asiakas tietää aiheesta yleensä jo paljon verkosta löytämänsä tiedon perusteella, ennen ensimmäistäkään fyysistä kohtaamista myyjän kanssa. Ja hän on jo muodostanut valinnan niistä toimijoista, jotka ovat mukana hänen short-listallaan. 

Hakusanamarkkinointi (Google Ads)

Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos

Suunnittelemme kohdesivuston rakenteen ja sisällön muutostarpeet analytiikan perusteella

Optimoimme kampanjoita säännöllisesti ja raportoimme tuloksista

Miksi hakukoneoptimointiin
(SEO) kannattaa sijoittaa?

Hakukoneoptimoinnilla potentiaalisen asiakkaan short-listalle

Oikein toteutettuna hakukoneoptimointi (SEO, Engl. Search Engine Optimisation) tuo vuoksiksi eteenpäin verkkosivustollesi "ilmaista" liikennettä. Aikaisemmin hakukoneoptimointia toteutettiin lähinnä avainsanojen määrittelyn kautta, mutta tänä päivänä sivuston hyvällä rakenteella ja itse sisällöllä on avainsanojen oikeanlaisen käytön lisäksi suuri merkitys siihen, miten Google nostaa paremmuusjärjestykseen eri sivustoja orgaanisiin (=ei-maksettuihin) hakutuloksiin. Hyvää sijoitusta kannattaa tavoitella, sillä jopa 80 % hakukoneen käyttäjistä vaivautuu selaamaan vain ensimmäisen sivun hakutuloksista. Mikäli verkkosivustosi ei nouse ensimmäisen sivun hakutuloksiin, on yrityksesi ja sen tarjooma käytännössä näkymätön potentiaalisille asiakkaille.

Hakukoneoptimointi voidaan jaotella karkeasti kahteen eri kategoriaan, jotka molemmat ovat hyvien tulosten kannata tärkeitä:
 

Ensimmäinen kategoria on verkkosivuston tekninen toteutus ja toimivuus siten, että Google ymmärtää sivuston rakenteen linkityksineen, taustatietoineen ja sivukarttoineen, ja osaa indeksoida sen hakutuloksia varten oikein. 
 
Toinen kategoria on itse sisällön laatu - miten Googlen keinoäly katsoo sisällön palvelevan tiedon hakijaa: Löytyykö hakutermi sivustolta riittävästi, onko sisältö ajan tasalla, miten usein verkkosivustolle päivittyy uutta sisältöä, onko sitä haetusta aiheesta riittävästi, onko teksti kieliopillisesti oikeaa ja sujuvaa, onko sisältö jäsennelty lukijaa palvelevaksi ja onko se uniikkia (ei toiselta verkkosivustolta kopioitua). Myös sillä on merkitystä, paljonko sivustollesi on linkityksiä muilta sivustoilta ja esimerkiksi somesisällöistä. Mitä enemmän sivustollesi ohjautuu vertaisliikennettä (Engl. referral), sitä paremmaksi ja laadukkaammaksi Google katsoo sivustosi, ja sitä korkeammalle se nostaa sivustosi hakutuloksissa.

Hakukoneoptimointi ei ole sprinttijuoksu, jossa sivustolle tehdään lista optimointitoimenpiteitä, ja jonka jälkeen sivuston odotetaan välittömästi nousevat paalupaikalle Googlen hakutuloksissa, vaan se on enemmänkin verrattavissa pitkän matkan kestävyysjuoksuun, jossa tuloksia saavutetaan hitaammin ja pidemmän ajan kuluessa, mutta jotka palvelevat pitkään.  

  • Mikä on 2200 sanan sääntö?
  • Miten SEO vaikuttaa hakusanamainonnan hintaan?
  • Miten houkutteleva sisältö yrityksen somekanavissa vaikuttaa sen verkkosivuston hakutulossijoituksiin?
  • Miten hakijan fyysinen sijainti vaikuttaa hakutuloksiin?
  • Voiko hakukonetta huijata?

Tiedätkö